Tamale, vervolg - Reisverslag uit Tamale, Ghana van rienengea - WaarBenJij.nu Tamale, vervolg - Reisverslag uit Tamale, Ghana van rienengea - WaarBenJij.nu

Tamale, vervolg

Door: Gea

Blijf op de hoogte en volg

16 Januari 2013 | Ghana, Tamale

Gisteren een heel verhaal geschreven dat nu verdwenen blijkt te zijn!!! Echt balen maar ik begin gewoon opnieuw.
Het vertrek uit Bufa maakte me weemoedig. Ik kom er al vanaf 1985 en beschouw het inmiddels als mijn tweede moederland. Het afscheid hebben we gevierd met onze vrienden en bier. Rien schreef gisteren al over ons vertrek uit Ouaga per bus en de vertraging. Ik moet zeggen dat we er eerst helemaal niet zo door hadden omdat er zoveel te zien is op zo' n station; vrouwen met fruit op hun hoofd of brood of god mag weten wat. En bedelaars, heel veel bedelaars. Vooral dat de jongentjes door de koranschool uit bedelen worden gestuurd schokte het meest. Ze moeten bedelen om (koran)onderwijs te krijgen en te eten. Wat er gebeurt als ze niks ophalen vertelt het verhaal niet. Crimineel zou ik zeggen.

Tja, de verschillen tussen Ghana en Bufa, ik had eerder geschreven erop terug te komen. Maar eerst maar eens wat overeenkomsten: over het algemeen zijn we alleen maar vriendelijke mensen tegen gekomen, op een paar opdringerige souvenierverkopers na. Wat ook opvalt is dat de vrouwen hier het liefst stijl haar hebben. Daar wordt veel geld ingestoken en heel langzaam drong tot ons door dat er heel veel vrouwen zelfs een pruik dragen. Vreselijk! Bijna geen kroeskop meer te bekennen.
Nog een overeenkomst, de ontbossing. De houtkap richt erg veel schade aan en ik kan niet begrijpen dat er na al die jaren nog een boom staat.

Een groot verschil is de godsdienst (beleving). Bufa is net als noord Ghana, overwegend moslimland. Het zuiden is uitbundig christelijk met kerken en scholen voor iedere stroming. De oecumene is hier schijnbaar nog niet doorgedrongen. De missie en zending hebben grondig werk verzet! Geen PKN hier!
Ghana is wat koeler, alhoewel daar hier in Tamale nog weing te merken is.
En het lijkt wat rijker, welvarender over het algemeen alhoewel ook hier het verschil tussen arm en rijk erg groot is.
Afijn, ik ben al een beetje aan het terug blikken. Het einde van de reis komt eraan en onwillekeurig gaan mijn gedachten wat vaker uit naar thuis; hoe gaat het met iedereen, staat er nog geld op mijn rekening, hoe gaat het op het werk.
Wat we hebben geleerd, ik praat ook even voor Rien want die heeft geen zin in schrijven vandaag, is dat we te veel spullen mee hebben genomen. Rien zei dat: we hebben spullen meegenomen voor een vakantie, maar we gingen op reis. En dat klopt.
We hebben een prachtige reis gemaakt, veel gezien en meegemaakt en het smaakt naar meer. Hard werken dus maar en sparen en gezond leven natuurlijk want het vereist wel conditie, zo' n trip.
Welaan, het laatste verhaaltje komt uit Accra dus blijf nog even meelezen. Liefs, GEA


  • 16 Januari 2013 - 22:29

    Lia:

    Beter laat dan nooit... Ik wilde jullie even smsen, en toen schoot me te binnen: er is een website! Na onze vakantie terug meteen druk,en niet meer aan gedacht. Alles gelezen nu, wat een prachtige reis maken jullie en wat een belevenissen. Bij het Ouagadeel (B&A ook zondag gesproken) alle herkenning natuurlijk. Fijn dat jullie het samen ook goed hebben! Kanniewachte jullie weer hier te zien, fofot's kijken!, maar tot die tijd nog hele fijne dagen en vast een goede terugreis. liefs, Lia

  • 16 Januari 2013 - 23:08

    Mariëtte:

    Hallo Gea en Rien,

    Fijn dat je weer opgeknapt ben Rien. Geniet nog even van het mooie land samen. En kom weer veilig thuis!
    Groeten Mariëtte.

  • 17 Januari 2013 - 22:36

    Gert:

    Hallo Rien en Gea.
    Goed om te horen dat Rien weer opgeknapt is, " leeglopen "in een land als Ghana lijkt met niet zo bevordelijk.
    We lezen jullie verhalen steeds trouw en het is leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken, het is maar een fractie van de werkelijkheid maar het geeft een goede indruk
    Ik lees veel mooie natuur maar zeer onhygienische omstandigheden.
    Jullie zullen het vast wel gaan missen straks, daar staat echter wel een goed bed en een badkamer met koud en warm stromend water tegenover en dat is ook wat waard, zo leer je datgene wat anders zo gewoon is ook weer waarderen.
    Waar je ook rekening mee moet houden is het feit dat er in Nederland inmiddels sprake is van opstekende Elfstedentochtkoorts, er is sprake van een serieuze winter dus houd het weer in de gaten.
    Nog hele prettige dagen en zorg dat je wat warmte vasthoud.

    Groetjes van Gert en Elly.

  • 19 Januari 2013 - 09:38

    Frans Van Rijt:

    Hoi Gea & Rien. Bijzonder zo lang in een andere wereld op pad. Kan me voorstellen dat je ook met een nieuwe blik naar het dagelijks leven in Nederland gaat kijken. Kan me wat voorstellen bij je opmerking over de bagage. Mijn broek dak een klein tasje bij zich toen hij jaren geleden voor een half jaar naar India ging. Als wat nodig heb zie ik het wel onderweg. Toen keek ik er raar tegenaan maar nu begrijp ik wat hij bedoelde.
    Als ik jullie verslagen lees is het einde van jullie avontuur er echt aangekomen. Jullie ruiken de stal en dat is ook mooi om te lezen. Mooie laatste dag en goede terugreis. Groeten aan de bolle. :-)

  • 19 Januari 2013 - 10:03

    Frans Van Rijt:

    Maar even op deze manier want de smsjes geven een foutmelding ????
    Zeg, heb ik net een reactie gegeven op Gea haar verslag en eindig met groeten aan de bolle. Maar ik realiseer me dat na een gevalletje spuitpoep het nog maar de vraag is of je de bolle nog wel bent. Ik vraag me zelf af of je niet bewust wat fout gegeten of gedronken hebt om daardoor de titel "veertje"te verkrijgen. De kerst en Oud & Nieuw waren hier erg gezellig en de teller staat nu op 95.1. Alweer wat kilo's minder dan 2 weken geleden :-) Zeg vriend maak er nog een mooie dag van en goede terugreis. Natuurlijk ook de groeten aan superveertje Gea. Jullie moeten genoeg reizen dus er zal vast nog wel tijd zijn om dit uit te leggen. Heb met veel genoegen jullie verslagen gelezen. gr veertje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ghana en Burkina Faso

Rien en Gea gaan Afrika bekijken.

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2013

Accra

16 Januari 2013

Tamale, vervolg

15 Januari 2013

Tamale

11 Januari 2013

Bobo

09 Januari 2013

Bobo-Dioulasso

Actief sinds 23 Nov. 2012
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 24366

Voorgaande reizen:

09 December 2014 - 17 Februari 2014

Ghana en Burkina Faso

06 Januari 2014 - 17 Februari 2014

Thailand

08 Januari 2014 - 16 Februari 2014

Thailand

23 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: