Bobo-Dioulasso - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van rienengea - WaarBenJij.nu Bobo-Dioulasso - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van rienengea - WaarBenJij.nu

Bobo-Dioulasso

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg

09 Januari 2013 | Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

Lieve vrienden en familie, dank voor jullie meelevendheid tijdens onze reis. We zijn iedere keer weer erg benieuwd naar jullie reacties en vinden het erg leuk die te kunnen lezen.
Onder het motto: "Waar zouden we zijn zonder de trein?" zijn we gisteren van Ouaga naar Bobo gereisd. Dat avontuur, met trein reizen in vreemd land, dat leek ons wel wat. Het werd een barre tocht. Ik vermoed dat de maximum snelheid van de trein nergens boven 60 km per uur is gekomen; we hebben de 356 km afgelegd in 8,5 uur. 's Middags om 16.00 u. kwamen we volledig uitgedroogd in Bobo aan. Eigenlijk wilden we nog door naar Bamfora, maar, de uitputting nabij, zagen we daar dus maar vanaf. De zitplaatsen in de trein waren niet erg comfortabel, bovendien zat de trein stampvol, maar daar hadden we uiteraard rekening mee gehouden. Dat het gaandeweg warmer en warmer zou worden, ok, maar dat het er zo onbarmhartig zou gaan stinken ..... Onze afrikaanse medereizigers hadden overigens nergens last van. Men kwebbelde er stemmig op los, overal klonken moslim-geluiden uit de mobieltjes en we leerden dat er nog heel veel beltoontjes zijn die wij nog niet kennen (geen stilte-coupe's in Burkina). Tijdens de reis werd er allerlei etenwaar ter verkoop aangeboden. Zo kwam er worteltjes, nootjes, brood, gebraden kip, enz. voorbij. De Burkinezen smikkelden er op los. Afval (zakjes, botjes, papiertjes, lege flessen) werd door het raam naar buiten gegooid of kwam in de coupe op de grond terecht; iets waar niemand zich om bekommerde. Na verloop van tijd kwam er iemand met een bezem om wat op de grond lag richting de deur te vegen en eveneens naar buiten te bezemen. De trein hield regelmatig halt ergens in the middle of nowhere om nog meer passagiers mee te nemen en ook telkens weer een geweldige berg goederen. Balen met noten waar ze zalf of zoiets van maken (karite?), cola noten en ook allerlei groentes, alles werd de trein ingepropt om elders te verkopen. We hebben het volbracht, maar de kans bestaat dat we de terugreis toch iets anders aan gaan pakken.
Rien

Dat is een van de dingen die ik zo waardeer in Rien, zijn onmetelijk gevoel voor drama! Want natuurlijk, het was een lange reis maar uitgedroogd? Iets te weinig water meegenomen, dat wel...En ja, je kunt het je aantrekken al dat vuil dat naar buiten word geflikkerd maar het heeft ook voordelen. We kwamen niet met een tas vol afval aan in ons hotel. Dat van die kippen was wel erg want ik kreeg ter plekke een herbeleving over het schaap in de koelkast in Gambaga. Gelukkig had ik een ACT-gecertifiseerde hulpverlener bij me die me bijstond en me binnen de kortste keren terughad in het hier-en-nu!
De dansavond was een groot succes. Er was een reggaeband die het goed deed en we (Rien en ik en een groep vrienden uit Ouaga) hebben gedanst en bier gedronken. Zaterdag gaan we weer!!
En nu zijn we dus in Bobo Dioulasso, de tweede stad van Bufa. Op het eerste gezicht vriendelijker en schoner dan Ouaga, alhoewel, wat heet schoner; de troep in de steden en overal waar mensen wonen is onvoorstelbaar. Alles, en als ik zeg 'alles', dan bedoel ik ook alles wordt op straat gegooid. Maakt niet uit wat, verpakkingen, resten olie, onbruikbaar geworden autoonderdelen, slachtafval ect. ect. Afijn, de wal zal het schip wel keren. Er zijn al een aantal initiatieven om bv plastic te recycelen. We wachten het af. Maar we hebben niet het gevoel dat wij het evangelie moeten gaan verkondigen hier. We hebben vakantie immers!
Welaan lieve vrienden, dit was het weer voor deze keer. Binnenkort meer. Liefs, GEA

  • 09 Januari 2013 - 15:55

    Mariëtte:

    Hallo Gea en Rien,

    Heurlijk om jullie belevenissen te lezen. Hier vangt het gewone leven weer aan. Kerstvakantie voorbij. Kinderen naar school, werk ga zo maar door.
    Ik probeer me voor te stellen hoe het zou zijn als ze hier kippen e.d. verkopen in de trein.....
    Dans er lekker op los.Ik drink een borrel op jullie goede voortzetting van de reis vrijdag bij de nieuwjaarsreceptie in de Gigant. Liefs Mariëtte.

  • 09 Januari 2013 - 16:37

    Jacoba:

    Leuk verhaal ik heb weer genoten.
    Prachtige foto,s
    Ik vind jullie een leuk setje.
    Liefs,
    Jacoba

  • 09 Januari 2013 - 20:58

    Elly:

    Hoi, hoi,

    Het blijft avontuurlijk zo te lezen:) en gelukkig staat er ook weer bier ergens koud, dat houdt jullie ook wel weer op de been, want uitdrogen moeten jullie natuurlijk niet.
    Succes met de terug reis:)

  • 10 Januari 2013 - 11:24

    Det En Annalaura :

    Dag Gea, ik ga gewapend met een paar verslagen en wat foto's nu naar Det om haar bij te praten. Het ziet er allemaal erg Afrikaans uit, lijkt me een hele ervaring jullie reis. Ik hoop dat je nog bijtijds terug bent om Det zelf je foto's en verhalen te laten zien en horen,
    groeten,
    annalaura

  • 10 Januari 2013 - 23:13

    Marie-José:

    Lieve Gea en Rien,
    Tja, zo'n trein is toch weer anders dan een camper met wijn in de ijskast, een DVD voor de avonduren en niet te vergeten de doos met het scrabble bord. Maar de foto's maken dat ik jullie ontberingen graag zou doorstaan. En als ik jullie zo keurig aan een tafeltje zie zitten, bekruipt me al helemaal geen medelijden. Veel plezier met het dansen en de terugreis.Ben benieuwd hoe jullie dat aan gaan pakken als de trein niet jullie eerste optie is.
    Veel plezier!
    liefs,
    Marie-José


  • 11 Januari 2013 - 11:17

    Sophia:

    Wat leuk om jullie verslagen te lezen! Tja, zo'n treinreis is dus toch niet heel anders dan een reisje met de NS :).

    Hopelijk hebben jullie lekker kunnen dansen! Ik ben benieuwd wat voor woeste avonturen jullie nog zullen beleven!
    Liefs,
    Sophia

  • 14 Januari 2013 - 22:50

    Hanneke:

    Hahaha mam, je zal je vast DOOD hebben geërgerd aan die telefoons ;) (de eerste 2 uur, want daarna heb je je er vast bij neer gelegd) dit zal ik weer ophalen als we samen in een stilte coupe zitten en iemand zit te bellen!

    Rien, zo te lezen zorg je goed voor mijn moedertje! Even een opmerking: een inwoner van Burkina heet een Burkinabé, geen Burkinees ;)

    Liefde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

Ghana en Burkina Faso

Rien en Gea gaan Afrika bekijken.

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2013

Accra

16 Januari 2013

Tamale, vervolg

15 Januari 2013

Tamale

11 Januari 2013

Bobo

09 Januari 2013

Bobo-Dioulasso

Actief sinds 23 Nov. 2012
Verslag gelezen: 681
Totaal aantal bezoekers 24367

Voorgaande reizen:

09 December 2014 - 17 Februari 2014

Ghana en Burkina Faso

06 Januari 2014 - 17 Februari 2014

Thailand

08 Januari 2014 - 16 Februari 2014

Thailand

23 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: