Ouagadougou, vervolg - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van rienengea - WaarBenJij.nu Ouagadougou, vervolg - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van rienengea - WaarBenJij.nu

Ouagadougou, vervolg

Door: Rien en Gea

05 Januari 2013 | Burkina Faso, Ouagadougou

Dag lieve mensen, Alweer een nieuwe dag met veel zon!
Vanmorgen zijn we weer naar de bronsgieterij getogen waar ik persoonlijk de kralen voor Jacoba (mijn nicht de kunstenmaker) uit de klei heb geklopt. Nu worden ze gevijld en geverfd en zo hebben we het hele procedee van de circe perdu (=verloren was) meegemaakt en op foto vastgelegd.
En dat is nog maar een van de vele nieuwe indrukken die we hebben opgedaan! Zo zijn we gisteren naar de steengroeve geweest; de hel van Dante zoals vriend Hans het daar noemt. Het is een enorme vlakte waar mannen en vrouwen de hele dag graniet zitten te bikken voor huizen- en wegenbouw.
Werkelijk onmenselijke omstandigheden waarin in de brandende zon stenen worden gehakt en vergruisd en op het hoofd worden weggedragen. Onze vrienden Ben en Annemarie hebben ervoor gezorgd met hun stichting dat de kinderen overdag opgevangen kunnen worden waardoor er opmerkelijk minder schade aan ogen of erger ontstaat.
Verder hebben we een algenkwekerij bezocht, opgezet door twee nederlandse vrouwen in samenwerking met Wageningen. Vijf gram van de poeder die hiervan wordt gemaakt is genoeg om voldoene viitaminen en mineralen binnen te krijgen. Een revolutie in de bestijding van ondervoeding.
Zover het interessante en indrukwekkende gedeelte.
Verder hebben we ontzettend veel lol. Rien zingt af en toe van puur plezier een psalm of een lied uit de bundel van Johannes de Heer ("Op U mijn Heiland blijf ik hopen, verlos mij van mijn bange pijn ..." Rien) en ik val vlekkeloos in. Dat krijg je als je uit een zelfde soort nest komt.
Soms lachen we om iets wat op straat gebeurt of om niks.
Vanavond gaan we dansen!!!! Het is maar goed dat we geoefend hebben voor vertrek!
Dit was het voor nu. Fijn dat jullie meeleven en onze verslagen lezen. tot gauw. GEA

• 05 Januari 2013 - 16:11

JacobA:

Hallo lieve Rien en Gea,

Geweldig wat jullie doen. Deze procedure
    vindt daar alleen nog plaats super dat jullie dat gefotografeerd hebben.
    Blijf genieten en zingen kan nooit geen kwaad.
    Liefs,
    Jacoba

• 05 Januari 2013 - 16:17

Marie-José:

Lieve Gea en Rien,

Wat een heerlijke verhalen, zeker afgezet tegen een kantoorbaan waar in grijs weer naar toe gelopen wordt. Niet dat er veel te klagen valt hier in Amsterdam. Of in mijn leven. Wel heeft de natuur het moeilijk omdat bomen en dieren in de war zijn door de hoge temperaturen. Het is hier gemiddeld 10 graden, veel te warm voor de tijd van het jaar. Het is voorjaar, denkt de gemiddelde boom of muis. Nu maar hopen dat het niet meer gaat vriezen.
    De onderwerpen die ons hier bezighouden zijn, als altijd triviaal. Zo gaat de discussie al dagen over de scheiding van Rafael van der Vaart en Sylvie. Nou, niet over die scheiding, maar over het feit dat het journaal en de NRC er aandacht aan besteden. Of dat wel mag. En zo ja, hoe. Zo te lezen maken jullie wel belangrijker dingen meer. Geniet er maar van voor jullie weer in trivialand terug zijn. Gewoon nog steeds erg rijk, denk ik.
    liefs,
    Marie-José

• 06 Januari 2013 - 09:28

Elma:

Lieve reizigers, heerlijk die verhalen van jullie. Zo te lezen zien, horen en ervaren jullie heel veel. Dat zingen van Rien kan ik me wel wat bij voorstellen, maar dansen??? Geniet van jullie verdere reis.
    Liefs, elma

• 06 Januari 2013 - 19:01

Mariëtte:

Lieve Gea en Rien,

Gelukkig 2013! Alle verhalen weer gelezen. Klinkt goed. Veel plezier samen. Groeten Mariëtte.

• 06 Januari 2013 - 20:36

Annalaura Molducci:

Ik print even wat verhalen voor Det, Gea, heeft ze iets moois om te lezen!!

• 08 Januari 2013 - 19:23

Rob En Elly:

Hee Rien en Gea,
    Zo te lezen nog steeds genieten!Jaloersmakend jullie verslagen....
    Blijf vooral zingen Rien,vooral die prachtige evergreens......

Groet uit Lochem
    Elly/Rob

• 09 Januari 2013 - 11:38

Hans En Marleen:

Lieve Gea en Rien!
    Wij hebben de reisverslagen tot ons genomen, mooi om mee te maken dunkt ons!
    Die 'hel van Dante' is echter ook heel wat zoals jullie het beschrijven: wat een opdracht en opgave voor al diegenen die daar werken en op deze wijze 'vorm' moeten geven aan de dagelijkse 'gang van zaken'.
    Kom daar hier maar eens om!

We hopen dat de dansavond zeer geslaagd was. En dat het hier 'beoefende' nu vorm heeft gekregen en blijf vooral óók zingen uit 'de bundel'!!!

Hier genieten we van onze Vince die groeit als kool! Hij 'verzorgt' práchtige brabbelverhalen.
    Het is een jongetje om op te snoepen met een 'flinke dot slagroom' erop. Mooi dat Hans en ik dit mee mogen en kunnen maken.

Lieve Gea en Rien, geniet van al datgene dat jullie tegen komen: dat zal véél zijn!
    Heel veel liefs, mede ook namens Hans uiteraard en tot ons volgende contact!

• 09 Januari 2013 - 12:45

Marian Omvlee:

Hallo Gea en Rien,
    Het blijft leuk om jullie te volgen!
    De tijd gaat zo snel, heel veel plezier nog samen!!!
    Lieve groeten, Marian

• 14 Januari 2013 - 22:43

Hanneke:

Lieve lieverds, mijn hart maakte een sprongetje bij het woord Wageningen! Wat een geweldig project! Ik had het er vandaag met Hans over, die kwam even koffie drinken. Oh ik zie jullie ook echt voor me, luidkeels zingen (tweestemmig uiteraard?). Klinkt heel gezellig :) xxx