Accra - Reisverslag uit Accra, Ghana van rienengea - WaarBenJij.nu Accra - Reisverslag uit Accra, Ghana van rienengea - WaarBenJij.nu

Accra

Door: Rien

06 December 2012 | Ghana, Accra

Hoi allemaal,even een berichtje uit Accra.
Het is hier smoor heet (35 gr.), maar geen geweeklaag want alles beter dan papperige sneeuw in ons koude kikkermoeras. Ik acclimatiseer gestaag, het bier ('star', goed te drinken!) is koel, de mensen zijn over het algemeen vriendelijk. Wel merk je dat men in toenemende mate geneigd is te proberen je zwaar te besodemieteren. Voor taxiritjes bijv. worden in eerste instantie bespottelijke prijzen gevraagd ('white-man-prices'). Ze pakken het echter zo verschrikkelijk knullig aan dat daar volgens mij geen mens instinkt. Zo vroegen ze voor de reis van de luchthaven naar Asylum-Down (de wijk waar ik hotelletje heb) Ghc 50, wat ca 5 x de normale prijs is voor deze rit. Wanneer ik dit beledigende bod hooghartig van de hand wijs, verlagen de dommerds (omdat ze ook wel snappen dat ze hun ritje anders kunnen shaken) de prijs opeens naar Ghc 20. Uiteindelijk brengt een mokkende taxichauffeur me dan voor Ghc 15 naar het hotel (nog dik betaald eigenlijk).
Het is onrustig in Accra. Dat komt omdat er morgen verkiezingen zijn. Op 24 juli overleed de geliefde John Atta Mills, aka 'King of Peace'. Morgen wordt er een nieuwe gekozen. Al dagenlang is veel lawaai op straat. Afgeladen vrachtauto's met scheeuwende mensen, vlaggen, trommels, fufuzela's en eigenlijk alles waar je kabaal mee kunt produceren, jakkeren in moordend tempo door de veel te smalle straten om je ervan te overtuigen dat hun kandidaat de beste is. Als het goed gaat is dit morgen allemaal weer achter de rug. Er zijn nogal wat afrikaanse landen waar het, zodra ze verkiezingen houden, onmiddellijk moord en doodslag is, maar dat lijkt hier allemaal wel los te lopen.
Hoog tijd voor een middagdutje (13.30 u.), groet en wordt vervolgd.

• 06 December 2012 - 15:24

Ria:

Lekker middagdutje gedaan met al die fufuzela's om je heen?
    Nou je bent nog maar nauwelijks weg of de boel ligt hier al bijna plat...
    Of er een verband is weet ik niet.

groet ria

• 06 December 2012 - 18:10

Frans:

papperige sneeuw?! Men verwacht morgen in het grootste deel van nederland 15 to 15 cm sneeuw. Zal wel resulteren in algemene choas. Kleinbeetje choas in het kabinet. de eerste staatsecretaris is al afgetreden ivm malversaties (PVDA economische zaken DHR verdaas). Dat lekkerre koele biertje lijkt me eigenlijk wel wat. Groeten Frans
    ps white man hou de rug recht

• 06 December 2012 - 21:06

Lieve Dochter:

Hee papa,

Fijn om te horen dat 't weer lekker is ;) Als je een blog deelt met je reisgenote is 't wel handig om je NAAM eronder te zetten ;) Have fun en we bellen!

XXX SANNE

• 07 December 2012 - 09:51

Mariëtte:

Hallo Rien,
    Hier ligt een pak sneeuw wel 10cm. denk ik, en er wordt nog meer verwacht. En jij acclimatiseert gestaag, bofkont! Vermakelijk om te lezen hoe je daar leeft. Geniet ervan Mariëtte x.

• 07 December 2012 - 09:57

Gerard:

Dag Rien,

Omdat je je blog deelt met een dame zal ik je maar niet vragen of er ook leuke dames zijn. Veel plezier daar gewenst!

• 07 December 2012 - 13:10

Je Lieve Zoon:

Hey pa, leuk stukje!
    Goede keuze om 't warme weer op te zoeken, wat frans al zei, aardig wat sneeuw!

gr
    Jelle