eindelijk! - Reisverslag uit Accra, Ghana van rienengea - WaarBenJij.nu eindelijk! - Reisverslag uit Accra, Ghana van rienengea - WaarBenJij.nu

eindelijk!

Door: Gea en Rien

Blijf op de hoogte en volg

11 December 2012 | Ghana, Accra

Dag lieve allemaal,
Daar zit ik dan: in een airconditioned internetcafe om jullie verslag te doen van mijn eerste indrukken. Naast mij vriend Rien die mij gisteravond van het vliegveld haalde en een fantstisch hotel had geregeld. In een taxi, met open ramen, door de stad gescheurd en de eerste indrukken van Accra opgedaan.
Geproost met een halve liter ijskoud Starbier en gedronken op een avontuurlijke, onvergetelijke reis!
Vanmorgen ontbeten in een restaurantje aan de kant van de weg en nu dus de stad aan het verkennen. Later meer. Groet, GEA

Hallo allemaal, ik mag ook even wat toevoegen van Gea (lucky me).
Inmiddels heb ik de stad Accra al zo'n beetje verkend. Een weekje niksen in deze hitte is iedereen aan te raden. Ik ben gewend geraakt aan hoe je onderhandelt, taxi's regelt, hoe de tro tro's rijden en hoe je vriendelijk doch beslist al te opdringerige straathandelaren van je lijf kunt houden.
In Accra zijn steeds meer mensen die behoorlijk geld verdienen. Ze drukken hun verworven status uit door rond te rijden in onbenullig grote SUV's, 4 wheel drive's en dergelijke. Lijkt voornamelijk als statussymbol te dienen, want in het drukke verkeer en de smalle straten van de hoofdstad heb je volgens mij nauwelijks iets aan die bakbeesten. De meeste taxichauffeurs tonen nauwelijks enig respect voor deze verkeersdeelnemers en de eigenaren van die glimmende reuzen kijken wel link uit niet al te dominant te gaan doen uit angst voor schade aan hun troetelbeest.
Het overgrote deel van het volk in Accra is straat en straat arm. Ze overleven, want ze gaan net niet dood van honger, maar hun bestaan is volkomen uitzichtloos. Niettemin blijven de mensen optimistisch en vrolijk en blijven ze hopen op een beter leven, liefst in Europa. Veel personeel in horecagelegenheden bijvoorbeeld ontvangt geen salaris. Ze zullen het dus moeten hebben van de fooien waar de rijke westerlingen mee strooien. Soms levert dat aardig wat op en kunnen ze wat leuks kopen, maar minstens zo vaak komt er dus maar nauwelijks geld binnen, waardoor hun inkomen onzeker en instabiel blijft.
Genoeg narigheid voor nu. Gea en ik hebben het leuk. We gaan vast nog veel moois zien.

Groeten, Rien

  • 11 December 2012 - 16:45

    Jos Van Der Leur:

    Dat jullie nog maar veel Stars mogen drinken met fooi, want dan is het dubbel genieten!

    De noordeling (in spoor van Mills) heeft de verkiezingen gewonnen, er is een beetje gedoe, want stroom viel uit, en zou daarna niet overal even eerlijk zijn gegaan. Maar volgens waarnemers valt het wel mee.

    Er gaan (gingen?) dus luxe tro tro's naar Elmina. Vertrekken iets achter Nkruma Circle .. voor het geval jullie nog niet op weg zijn naar Kosa Beach

    goede reis!

  • 11 December 2012 - 19:15

    Marie-josé:

    Veilig en goed aangekomen dus, lieve vriendin Gea, fijn kom te lezen. Hoewel ik nooit in Afrika was heb ik het gevoel dat ik de geuren kan opsnuiven van de straathandelaren en de tro tro's. Hebben ze alleen maar bier daar en geen witte wijn? Houdt Gea dat vol?

    Hier een prachtige zonnige winterdag, heerlijk om te wandelen. Maar die zon van jullie lijkt me echt te prefereren.

    liefs,
    Marie-José

  • 15 December 2012 - 12:17

    Marian Omvlee:

    Hallo Gea en Rien,
    Ik wens jullie een hele fijne reis samen en ben benieuwd naar jullie ervaringen!!! Wat leuk om het zo te kunnen volgen.
    Lieve groeten, Marian

  • 17 December 2012 - 13:19

    Diana Kardijk.:

    Ik wens jullie een hele mooie reis toe. Ook vast fijne feestdagen en een gezond en succesvol 2013.
    Lieve groet, Diana en de hondjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Ghana en Burkina Faso

Rien en Gea gaan Afrika bekijken.

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2013

Accra

16 Januari 2013

Tamale, vervolg

15 Januari 2013

Tamale

11 Januari 2013

Bobo

09 Januari 2013

Bobo-Dioulasso

Actief sinds 23 Nov. 2012
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 24367

Voorgaande reizen:

09 December 2014 - 17 Februari 2014

Ghana en Burkina Faso

06 Januari 2014 - 17 Februari 2014

Thailand

08 Januari 2014 - 16 Februari 2014

Thailand

23 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: