Kumasi - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van rienengea - WaarBenJij.nu Kumasi - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van rienengea - WaarBenJij.nu

Kumasi

Door: Rien en Gea

18 December 2012 | Ghana, Kumasi

Dag allemaal.
Inmiddels hebben we onze tocht naar het noorden voortgezet en zijn we in Kumasi aangekomen. Kumasi is niet zo groot als Accra, maar is toch nog goed voor ca 1.500000 inwoners. Het is de hoofdstad van de Ashanti Region en een gewone smeerboel, zoals alle steden in Ghana. Gea en ik fantaseren al over allerlei projecten die we hier zouden kunnen ontwikkelen en het eerste waar we het roerend over eens zijn is dat we iets met afvalverwerking zouden kunnen gaan doen. Eigenaardig genoeg kom je zo nu en dan wel iemand tegen die vuilnis op en karretje laadt, wat doet vermoeden dat er weldegelijk sprake is van gemeentereiniging; volkomen onduidelijk is echter waar de rotzooi blijft en wat men ermee doet. Bovendien lijkt het de spreekwoordelijke 'druppel op een gloeiende plaat'.
De mensen zijn, zoals vrijwel overal waar we komen, buitengewoon warm en vriendelijk in de manier waarop ze ons tegemoet treden. Uiteraard doen ze eerst hun best je een poot uit te draaien (taxi's, verkoop van van alles en nog wat), maar als de soms heftige onderhandelingen achter de rug zijn en de moedige Ghanees in de gaten krijgt dat hij niet met onnozele blanke toeristen te maken heeft die je geld kunt aftroggelen, dan is de strijd gestreden en ontstaat er vaak allervriendelijkst contact.
In Cape Coast hebben we ons bezoek afgesloten met een bezoek aan het Kakum National Park en in dat park een spannende bomentocht gemaakt, maar daar gaat Gea over berichten.
Met ons is alles goed, we hebben het leuk met elkaar. Met Gea kun je goed reizen.
Groetjes,
Rien

Tja, die bomentocht....60 meter boven de grond door de toppen van een tropisch regewoud over een touwen-plankjes brug! Weliswaar aangelegd door de Canadezen maar toch.... En net voor de tocht begon vertelde Rien me dat hij al duizelig van hoogtevrees werd als hij uit een diep bord at!! Inmiddels zat hij in pannetje 3 en verzekerde me nog niet te hyperventileren. Wat te doen in zo' n geval? Wat is wijsheid? Heb meteen exposure voorgesteld omdat voor een G schema geen tijd meer was maar Rien was inmiddels in de ontkenningsfase aangekomen en verzekerde me dat hij zich er manmoedig doorheen zou slaan. Aldus gescheidde: tussen gids en mij in stapte hij met regelrechte doodsverachtig de brug op en wat denk je? Nergens last van. Heeft hij selectieve hoogtevrees, nou ja!
Het was adembenemend in een woord! Prachtige bomen en planten en echte oerwoud geluiden. Onze vriend Jozeph had erop aangedrongen dat we zouden gaan en terecht.
Gisterochtend zaten we al om 5 uur bij de bushalte naar Kumasi. Een vrij relaxte tocht in een koele bus met slaapstoelen. In de middag, na een oude mensen slaapje naar het craft center van Kumasi getogen waar ook allerlei traditionele handenarbeid werd getoond. We werden bijna helemaal met rust gelaten wat kan duiden op een streng toeristen beleid(?).
Toen we naar bed wilden gaan ontdekte ik dat de lakens niet verschoond waren en omdat het het duurste hotel tot nu was vond ik dat behoorlijk stom. Zo kom je nooit in de Bradt guide! Afijn, binnen de kortste keren was het gefikst en konden we gaan slapen.
Dag allemaal, bedankt voor jullie reacties. Ga zo door.
Heel veel liefs, GEA

Er zijn inmiddels wat foto's toegevoegd!

• 18 December 2012 - 22:48

Get:

Hallo Rien en Gea.
    Leuk om jullie verhalen te lezen, leuk ook om de foto's te kunnen zien al kost het mij nogal wat moeite omdat er steeds stomme reclame van de belastingdienst afdeling douane doorheen komt.
    Boodschap van de reclame is dat je goed moet opletten wat je mee terug naar Nederland neemt.
    Zou het alvast een waarschuwing zijn?
    Zorg dat jullie alles heelhouden en bljf ui de buurt van loslopend wild, voor je het weet loop je tegen iets aan wat hongerig is.
    In Nederland missen jullie niets wat het weer betreft, we hadden dit jaar een witte klaas, inmiddels is het weer herfst.
    Heel veel groetjes, ook van El

• 18 December 2012 - 23:16

Elly:

Hoi Rien

Wij vinden dat je wel een beetje op dr. Livingstone lijkt:) maar ik vind je heel dapper, ik heb nl.ook last van hoogtevrees:(

• 19 December 2012 - 10:57

Jos Van Der Leur:

Wat een moed Rien ... en mooi dat je ook eens over de brug komt...

Mooie foto van de rij wachters om te stemmen.
    Onze Ghanese 'schoonzoon' volgde het in Turnhout op de voet.

Goede reis verder!

• 20 December 2012 - 11:49

Marian Omvlee:

Hallo Gea en Rien,
    Wat leuk om op deze manier met jullie mee te reizen!
    lieve groeten, Marian

• 22 December 2012 - 10:53

Diana Kardijk.:

Wat leuk om de verslagen te lezen en foto's te kijken. Mooi hoor! Groetjes van een druilirig Texel.

• 23 December 2012 - 16:06

Marie-josé:

Lieve Gea en Rien,

Na weer een dag regen lijkt mij een bloedstollend tochtje over een hangbrug een verademing, ook al heb ik hoogtevrees. Het eerste kerstdiner is achter de rug. OP naar het volgende. Wat doen jullie met Kerst? Wordt dat daar gevierd? Leuk om jullie reis zo te kunnen volgen!

liefs,

Marie-José

• 23 December 2012 - 18:37

Frans Van Rijt:

Hoi Rien & Gea. Heerlijk om jullie verslagen te lezen. Ga er lekker mee door. Wat betreft Rien zijn hoogtevrees. In het verre verleden hebben we wel eens een levensgevaarlijke gevaarlijke kabelbaantoch in Valkenburg ondernomen :-). Ook toen heeft de man zich er manmoedig doorheen geslagen. Rien zijn Indiana-Jones-gehalte is oke. Jullie hebben prachtige foto's natuur-cultuur en mooie mensen op internet gezet!! Trouwens onze Rotterdamse vrienden staan nu op de 4e plaats met 3 punten achterstand op de kop. groetjes Frans

• 23 December 2012 - 21:32

Marry:

Hi Gea en Rien,

super leuk jullie reisverslag te lezen, jaloersmakend:) Die foto's zijn geweldig, het plezier spat eraf!
    Vanaf een nat Theemsplein wensen we jullie heel fijne kerstdagen met veel zon, byzonder om dat eens mee te maken : een hotte 25 dec.
    Hier alles OK, we hebben juist de kerstvakantie ingeluid bij Rens en Tineke, met de kids. Karin en ook Hanneke, gezellig dat ze mee kwam eten!
    Ik volg jullie en reis zo een beetje mee, zorg goed voor elkaar en vooral geniet zo veel mogelijk
    liefs marry en de boys:)

• 25 December 2012 - 15:43

Bert, Marijke:

Mooi reisverslag, R&G! leuk om jullie zo te volgen.
    Wat de hoogtevrees betreft: Rien heeft al gauw wat theatrale taaluitingen (diep bord enzo) maar is heus een dappere ontdekkingsreiziger!
    M&B

• 26 December 2012 - 12:30

Rob En Elly:

Hallo reizigers,

Leuk om jullie berichten te lezen.
    Ga zo door en laat je verrassen.

Groet, Rob en Elly