Karaga - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van rienengea - WaarBenJij.nu Karaga - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van rienengea - WaarBenJij.nu

Karaga

Door: Rien en Gea

26 December 2012 | Ghana, Kumasi

Dag lieve vrienden en familie,
Zo zie je maar weer hoe therapeutisch zo'n reis in den vreemde kan zijn: ik heb mijn hoogtevrees geheel overwonnen. (Beetje exposure en klaar is Clara!).
Inmiddels zijn we in Karaga (noordelijke regio) bij mr. Karim, die ons uitbundig dank zegt voor de gulle gaven uit Nederland. Hij denkt nog na over een geschikte besteding.
Hier blijkt zowaar een internetcafe te zijn! Nou ja, internetcafe is een groot woord; het is een hutje met een computer met zowaar internetverbinding.
Nu we in dit schitterende, rustige dorp zijn aangeomen kan een bezoek aan de locale 'chief' uiteraard niet achterwege blijven. De oude en ongetwijfeld zeer wijze man was blij met ons bezoek al kon hij ons niet zien, want hij heeft een oogziekte. Aangezien de oogarts is verhuisd van Tamale naar Kumasi is hij nu, tijdelijk, verstoken van medische hulp. Kost Ghcedi 10 (4 euro), zo'n bezoek aan het dorpshoofd. Nadat wij hem uitbundig bedankten voor zijn bereidheid ons in zijn paleis te ontvangen, beloonde hij, op zijn beurt, ons met gulle hand: als geschenk kregen we een paar kilo Yam en een guineafowl (soort kip) mee. De bijvrouwen van Karim gaan daar vanavond een heerlijke fufu-maaltijd van bereiden; een feest waar we ons zeer op verheugen!
Zo vieren wij dus kerst, u allen by the way gezegende dagen toegewenst.
1ste kerstdag was er geen stroom in Karaga. Men brandt hier allerlei terrein plat, met het idee dan sneller opnieuw te kunnen verbouwen en oogsten. Per abuis is er een electiciteitspaal in vlammen opgegaan, waardoor het hele dorp verstoken was van electriciteit. Dat zijn zo van die kleine ongemakken waar niemand zich overigens erg druk over lijkt te maken.
Rien

Het valt niet mee om iets uit dit door stof geteisterde toetsenbord te krijgen maar ik zal mijn best doen. Hartstikke leuk om jullie reakties te lezen Dank daarvoor.
Ons laatste bericht is alweer van een kleine week geleden. Daarna hebben we geen computer meer aan de praat kunnen krijgen. Tot nu! Na Kumasi zijn we op weg gegaan naar Tamale, een provinciestad in het noorden. Van daaruit hebben we, omdat we niet meer zo heel jeugdig zijn, een taxi genomen naar Mole, een prachtig natuurpark waar we het wild van Ghana hebben bekeken. Helaas maar een olifant, een wat sneue bull die door zijn familie weggestuurd was om zijn eigen groep te vormen. We hebben daar 3 dagen reisvakantie gehouden, boekje, wandeling, zwembad, klaverjassen, bier en veel slapen.
Even over Rien, tot nu toe is hij onveranderd een ideale reispartner. Met ongeveer hetzelfde slome reistempo als dat van mij. Bovendien is hij ook een type van als het niet links om kan dan maar rechtsom en dat hadden we van elkaar niet gedacht Een feest van ontdekkingen dus!
Kerst is een beetje aan ons voorbij gegaan. We zitten nu in Moslimland en die doen er niet aan. Wel weer iedere ochtend het grensoverschrijdende geschreeuw uit de micro' s op de minaretten. Het klinkt als een jongetje dat zijn zin niet krijgt. Gelukkig heb ik oordoppen bij me.
Dit was het weer even lieve mensen, ik ram het toetsenbord bijna door het plankje waar het opstaat! Het volgende bericht komt waarschijnlijk uit Ouagadougou.Heel veel liefs, GEA

• 26 December 2012 - 13:35

Johan:

Hoi Rien en Gea,

Leuk om jullie verslagen te lezen hoor! Lijkt me echt een heel aparte en bijzondere reis, ook een leuke combinatie van cultuur en natuur! Ik zag op de kaart dat er ook vrij veel 'natuurparken' aanwezig zijn, hebben jullie ook nog het voornemen daar een trekking doorheen te maken?
    Ondanks dat Kerst wat ongezien voorbij gaat, goede feestdagen en op nog veel mooie verslagen en foto's!

Groetjes,
    Johan

• 26 December 2012 - 16:19

Frans Van Rijt:

Hoi Gea en Rien, ik kijk uit naar jullie verslagen. Hartstikke leuk. Mooi dat jullie samen het zelfde ritme hebben. Kest was (is) erg gezellig. Hopenlijk laat het filnpje op facebook dat een beetje zien. Kijk nu al uit naar alle mooie foto's. Zeg - avonturiers - beleef nog maar veel mooie avonturen. groetjes Frans

• 26 December 2012 - 16:55

Mini:

Hoi Rien en Gea, wat een leuke verhalen! Nog veel gezelligheid samen en nu door naar Burkina Faso, tot de volgende mail, x Mini

• 26 December 2012 - 18:51

Jacoba:

Hallo, ik wens jullie op de valreep fijne kerstdagen.
    Wat heerlijk jullie verhalen.
    Geniet er van.
    Het is erg regenachtig in Nederland ,geen witte kerst.
    Ik blijf jullie volgen.
    Mvg,
    Jacoba

• 28 December 2012 - 14:14

Kitty:

Van Frans kreeg ik het adres waarop jullie te volgens zijn. Leuk zo reis je een beetje mee. Wens jullie nog een prachtige reis toe. Kitty